Voorlopig toch geen rijverboden in Frankfurt

Gepubliceerd op 2020-02-06
Aanvraagformulier

In eerste instantie was er gevraagd om een rijverbod in heel Frankfurt in te stellen om zo de lucht kwaliteit te verbeteren. De administratieve rechtbank van Hessen heeft hier bezwaar tegen gemaakt. Het laatste woord in dit proces is daarmee nog niet gesproken.

Een grootschalig rijverbod voor voertuigen die op diesel rijden in Frankfurt is voorlopig nog niet mogelijk. Dit is gebleken uit het arrest van de Hessische administratieve rechtbank in Kassel op 10 december van vorig jaar. Het afsluiten van delen van de wegen is nog wel mogelijk.

In 2018 zijn de deelstaat Hessen en de stad Frankfurt in hoger beroep gegaan bij de administratieve rechtbank in verband met de uitspraak van administratieve rechtbank in Wiesbaden. Deze had na een klacht van de Duitse milieuhulp (DUH) een verboden-te-rijden-zone aangelegd die zich zou hebben uitgebreid tot in de huidige milieuzone van Frankfurt. Vanaf februari 2019 zou er een rijverbod moeten gelden voor dieselvoertuigen met Euro-klasse 4. Vanaf september 2019 zouden ook voertuigen in emissieklasse 5 niet meer mogen rijden in dit gebied. Dit zou ook gelden ook voor voertuigen van een paar jaar oud.

 

Frankfurt heeft de tijd tot eind 2020

Het beroep wat werd ingediend werd door de rechtbank is goedgekeurd vanwege de ernstige twijfels over de juistheid. Daarnaast werden de twijfels bevestigd over het arrest in de eerste instantie. Dit moet nu dus worden gewijzigd, een rijverbod voor de gehele milieuzone in Frankfurt is buitenproportioneel.

Desalniettemin moet Frankfurt nu de effecten gaan onderzoeken van de impact van kleinere niet-rijden zones of het blokkeren van specifieke routes op de stikstofdioxide-uitstoot. De rechtbank was tot de conclusie gekomen dat de maatregelen die gepland staan niet geschikt waren om de juiste grenswaarden aan te kunnen geven. Dit betekent dat er andere maatregelen moeten worden getroffen. De staat is bevelen door de rechtbank om het luchtvervuilingsplan voor Frankfurt uiterlijk dit jaar voort te zetten.

De deadline ligt eind 2020. Als het niveau van de verontreinigde stoffen in de lucht in Frankfurt nog steeds boven de 40 microgram per kubieke meter lucht ligt, dan zal de deelstaat Hessen toch rijverboden moeten gaan instellen op afzonderlijke trajecten.

 

Verdere DUH-rechtszaken die in behandeling zijn

Frankfurt heeft al wel stappen gezet om de luchtvervuiling te verminderen. Zo zijn de tarieven voor het parkeren van voertuigen in de stad kortgeleden flink gestegen. Dit heeft als doel om auto’s weg te houden uit het centrum. Daarnaast zijn er extra bus stroken aangelegd, net als fietspaden, ten koste van het autoverkeer.

De milieuhulp had in meer dan 30 steden klachten ingediend over de luchtvervuiling. In de deelstaat Hessen werden meerdere gemeenten getroffen. Tot nu toe gelden er in heel Duitsland maar twee rijverboden, namelijk in twee straten in Darmstadt. Wiesbaden heeft rijverboden kunnen voorkomen door de stad een pakket van miljoenen euro’s te beloven om de vervuiling tegen te gaan en zo voor schonere lucht te gaan. In de rechtszaken tegen Limburg en Offenbach is nog geen beslissing genomen over eventuele rijverboden of andere maatregelen.

 

Welke Duitse steden hebben al wel een dieselverbod?

Er zijn een aantal Duitse steden waar al wel een dieselverbod geldt:

  • Berlijn: Sinds 1 oktober 2019 zijn alle dieselvoertuigen met een emissieklasse 1 t/m 5 in een verspreid aantal straten verboden. Bij elke straat staat een bord met daarop het eventuele verbod.
  • Darmstadt: Sinds 1 juni 2019 zijn net als in Berlijn voertuigen met een diesel emissie klasse t/m Euro 5 uitgesloten van twee straten. De Hügelstrasse en de Heinrichstrasse. Dit verbod geldt ook voor benzinevoertuigen met een emissieklasse t/m Euro 2.
  • Hamburg: Dit dieselverbod geldt al sinds 1 juni 2018 en verbied dieselvoertuigen t/m emissieklasse Euro 5. Ook hier gaat het om een aantal straten die met borden zijn aangegeven. Het verbod geldt voor onderstaande straten:
    • Stresemannstrasse tussen Kaltenkircher Platz en Neuer Kamp
    • Max-Brauer-Alee in Altona tussen Chemnitzstrasse/Gerichtstrasse/Julius-Leber-Strasse en Holstenstrasse.
  • Stuttgart: Anders dan de andere steden, verbiedt Stuttgart dieselvoertuigen sinds 1 januari 2019 met een emissieklasse t/m Euro 4. Dit verbod geldt voor de gehele milieuzone met uitzondering van een paar kleine straten. Deze zijn aangeven met een bord waarop staat ‘Zufahrt zu … frei’.

 

Let op! Voor een dieselverbod is de milieusticker niet van belang, het gaat om de emissieklasse van het voertuig. Het kan zijn dat je met een groene sticker toch niet mag rijden in bepaalde gebieden.

MILIEUSTICKERS VOOR DUITSLAND