Actibump – Gat in de weg moet hardrijders in Duitsland vertragen
Nederland is voorloper als het gaat om het detecteren van snelheidsovertredingen. Al decennialang staan er flitspalen langs onze wegen en verkeerscontroleurs worden uitgerust met steeds geavanceerdere meetapparatuur. Snelheidsovertreders aanpakken is van groot belang voor de Nederlandse overheid en daarom zijn de boetes voor het maken van snelheids- maar ook andere verkeersovertredingen flink toegenomen. De regels voor de auto in Duitsland liggen net even anders.
Hoewel in Duitsland nog altijd het geluid overheerst dat snelheid op de snelwegen niet voor gevaarlijkere situaties zorgt en dat de Duitser goed autorijdt. Neemt men toch steeds meer detectiemethoden van ons over. Zo worden flitspalen en laserapparatuur steeds vaker ingezet om overtreders te straffen. Toch haalt een ‘flits’ niet direct de snelheid weg. Daarom komt men in Duitsland met iets nieuws, de Actibump. Een stuk wegdek dat, wanneer er een hardrijder aankomt inzakt en de bestuurder een flinke klap zal ervaren.
Actibump doet hardrijders wakker schudden
Op dit moment worden hardrijders vooral bestraft middels boetes of het invorderen van het rijbewijs. Uiteraard wordt niemand blij van een boete en het inleveren van je rijbewijs is al helemaal zuur. Toch blijkt alleen een boete niet altijd voldoende te zijn. Daarom is de Duitse stad Hanau, die vlakbij de Umweltzone van Frankfurt ligt, gestart met een experiment dat de Actibump heet. Inmiddels zijn er in de gemeente Hanau een aantal van deze ‘valkuilen’ geïnstalleerd. De gemeente hoopt hardrijders hiermee te confronteren tijdens de daad.
Wakkerschudden!
De Actibump is een Zweeds ontwerp. Het is een stalen plaat die verwerkt is in het wegdek met de optie om te zakken. Een stuk voor de plaat staat een snelheidsmeter, op het moment dat een automobilist te hard rijdt zal de plaat zakken en ontstaat er een ‘gat’ in de weg. Je kunt hier niet meer voor remmen en krijgt een flinke klap. Hierdoor word je als hardrijder op de harde manier geconfronteerd met je overtreding. Hier hoopt men hardrijden te ontmoedigen en de bewustwording van de snelheid te creëren. Uiteraard is de diepte van het gat niet zo diep dat de auto schade oploopt of er een gevaarlijke situatie ontstaat. Het zal slechts een schrikreactie zijn.
En de hulpdiensten dan?
Nee, die hoeven niet bang te zijn voor een gat in de weg. Want hulpdiensten worden uitgerust met een kastje die een signaal afgeeft waardoor de stalen plaat niet zal zakken bij een snelheidsoverschrijding. Zij zullen dus geen last hebben van deze maatregel omdat zij legitiem te hard rijden en dit ongehinderd moeten kunnen doen.
Succes elders al bewezen
De fabrikant van de Actibump zegt dat het systeem al bewezen succesvol is. In twee steden in Denemarken heeft deze maatregel bewezen snelheidsovertredingen te verminderen. In Duitsland hoopt men hetzelfde effect te behalen, want de flitspalen en boetes blijken niet voldoende te zijn om de hardrijders te stoppen.
Duitsers houden van doorrijden
Dat Duitsers van hard rijden houden weten wij ook in Nederland. Zo blijkt dat in het eerste kwartaal van 2019 bijna 110.000 Duitsers een overtreding hebben begaan in Nederland. Er is geen andere nationaliteit die zoveel overtredingen maakt in ons land dan de Duitse. Vooral snelheidsovertredingen zijn een groot probleem. Van de 110.000 overtredingen zijn er 103.000 door een verkeersovertreding. Vooral de trajectcontrole tussen Amsterdam en Utrecht op de A2 is een populaire plaats om boetes op te lopen. De testen voor het invoeren van de Duitse trajectcontrole zijn voorlopig niet succesvol.
Nederlanders opgelet in Duitsland
Doordat Duitsers zo graag doorrijden worden de maatregelen in Duitsland steeds strenger. Het is daarom voor ons Nederlanders belangrijk te weten de Actibump vanaf heden in Duitsland geïnstalleerd is. Wie denkt naar Duitsland te gaan en onbeperkt hard te rijden loopt achter. Er zijn nog wel wegen waar dit kan, maar voor het grootste gedeelte van de wegen geldt gewoon een snelheidslimiet. Boetes bij verkeersovertredingen zijn verhoogd en bij verkeerswerkzaamheden zelfs dubbel de hoogte.
Conclusie– Let op je snelheid want voor je het weet rijd je een flinke kuil in.