Trajectcontrole in Duitsland verboden door rechter

Bijgewerkt op 2019-04-05
Aanvraagformulier

Twee maanden geleden heeft Duitsland de eerste trajectcontrole van het land ingevoerd. In zowel België als Nederland leveren de traject controles jaren miljoenen aan euro’s op, wat de Duitse regering waarschijnlijk heeft geïnspireerd. Desondanks was de controle op de Duitse Autobahn op de B6 maar van korte duur.

 

Privacy schending

Waar in Duitsland vaak geen maximumsnelheid geldt, zijn er ook een flink aantal snelwegen waar dit wel gehanteerd wordt. De Autobahn B6 is daar een van. Een traject controle bestaat uit meerdere meetpunten waar telkens de snelheid van het voertuig wordt gemeten. Op deze manier wordt de snelheid berekend. Volgens de Duitse rechter is het detecteren van de nummerplaat van voertuigen in strijd met de Duitse grondwet. Om specifiek te zijn het gewaarborgde recht op zelfbeschikking wordt bij een traject controle geschonden. De verkeersregels blijken dus anders an in Nederland.

 

Het effect van de snelheidscontrole

Binnen de twee maanden waarin de controles werden uitgevoerd zijn er toch 141 bekeuringen uitgedeeld. Op een 100 km/h autoweg is de hoogst gemeten gemiddelde traject snelheid 189 km/h. Voorlopig zal er nog geen snelheidslimiet zijn voor deze hardrijders. Wel probeert de Duitse overheid met het programma Actibump meer bewustwording te creëren over de gevolgen van een hoge snelheid.

 

In hoger beroep

Het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak van de rechter. Er is bij de bouw van de controle namelijk wel rekening gehouden met de Duitse grondwet. Zo zijn de eerste en tweede foto’s voorzien van een code en kunnen daardoor niet ten allen tijden bekeken worden. Enkel wanneer het systeem concludeert dat er sprake is van een overtreding, wordt er een derde foto gemaakt waar ook de bestuurder op is te zien.

MILIEUSTICKERS VOOR DUITSLAND