Diesel vignet Duitsland

Bijgewerkt op 2020-07-31
Aanvraagformulier

Je rijdt met een dieselauto, een busje of vrachtwagen op diesel en wilt naar Duitsland? Weet dat je niet overal klakkeloos wordt toegelaten. Veel Duitse steden hebben milieuzones, waarvoor strenge uitstooteisen gelden. Je hebt hier een milieusticker nodig om binnen de zone te mogen rijden.

Met name voor dieselrijders gelden er strenge regels. Voor zowel diesel- als benzineauto’s zijn er trouwens dezelfde groene stickers voor het rijden in Umweltzones, maar dieselvoertuigen komen veel minder snel in aanmerking voor een vignet dan benzinevoertuigen. Hoe dat precies zit, leggen we je hieronder graag uit. De regels omtrent Duitse milieuzones in steden zijn namelijk niet altijd direct duidelijk. 

We willen je een duidelijk overzicht geven van wat wel en niet mag met je dieselauto: waar je bijvoorbeeld alleen een milieusticker nodig hebt, welke milieusticker dat dan is en waar aanvullende eisen gelden in milieuzones in Duitsland.

Dieselverbod Hamburg

Met een dieselauto naar Duitsland

Wie naar Duitsland gaat, krijgt er steeds meer mee te maken: milieuzones in steden. Heel veel steden hebben inmiddels zo’n eco-zone of Umweltzone, zoals dat in het Duits heet. Met name rond het centrum van grote steden is er geen ontkomen meer aan: hier is een milieusticker nodig.

Wil je met je diesel auto naar Duitsland toe en rijd je niet alleen op de Autobahn (omdat je bijvoorbeeld op weg bent naar een vakantie in Oostenrijk, Zwitserland of Italië), maar bezoek je binnensteden: zorg voor een geldig dieselvignet. Welke milieusticker nodig is? Ga er maar vanuit dat het om een groene milieusticker gaat, want alleen in Neu Ulm mag je ook nog met een gele sticker een diesel zone in. De rode sticker is in elke milieuzone verboden.

Of je auto in aanmerking komt voor een groene milieusticker is trouwens afhankelijk van de uitstoot van je auto (fijnstof, roetdeeltjes en stikstof uit uitlaatgassen, bijvoorbeeld). Dieselvoertuigen stoten meer schadelijke stoffen uit dan benzineauto’s, vandaar dat de regels voor alle voertuigen verschillend zijn.

Euro 4 dieselvignet Duitsland

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, mag je uitsluitend met een groene sticker – die je op je voorruit plakt – een milieuzones in Duitsland in (op Neu Ulm na, dan waar nog steeds de oranje milieusticker ook wordt toegelaten). Die gebieden zijn door het lokale bestuur aangewezen. Maar hoe weet je nou of jouw diesel auto in Duitse steden mag komen? 

We kennen daarvoor de uitlaatgasnorm euro, die gaat van euro 1 tot en met euro 6. De eerste versie zul je bijna niet meer zien, maar dieselmotoren die alleen de normen voor euro 2 en euro 3 halen zij er nog wel degelijk. Maar de milieuzones in Duitsland komt zo’n voertuig niet meer in. 

Moet je dan je dieselauto inruilen? Dat hoeft in ieder geval nu nog niet. Wel worden er diverse inruilpremies door overheden en soms ook inruilkortingen door autobedrijven en -merken aangeboden, zodat er minder dieselmotoren op de weg komen. Ook in Duitsland krijgen bestuurders van oude dieselvoertuigen een premie als ze die inruilen voor een nieuwere dieselmotor, benzineauto of een voertuig die niet rijdt op fossiele brandstoffen, zoals een waterstofauto of een elektrisch aangedreven vervoermiddel.

Duitsland diesel sticker: blauw (nog) niet

De groene milieusticker is wel jouw toegang tot Duitse milieuzones. Die wordt namelijk toegekend aan auto’s met minimaal euro 4 als norm. Dat betekent dus dat ook de meest moderne auto’s (die euro 5- en 6-dieselmotoren hebben) een groene sticker hebben. 

Die groene is momenteel de hoogste sticker die je kunt krijgen; al is er ook sprake van dat er een blauwe milieusticker komt. Die is er nu gelukkig voor jou als dieselrijder nog niet, want grote kans dat dieselvoertuigen hier niet voor in aanmerking komen. Kortgezegd: er geldt dan waarschijnlijk een verbod voor dieselauto’s in blauwe milieuzones in steden. 

Over de invoering van deze sticker kunnen we nog geen mededelingen doen, maar zodra we meer weten melden we dat uiteraard op deze website. Grote kans dat alleen elektrische auto’s, voertuigen met een hybride motor of bijvoorbeeld wagens aangedreven door waterstofmotoren in deze zones worden toegelaten. Maar zoals gezegd: we weten nog niets zeker.

Duits dieselvignet verplicht

Ga je anno 2020 met je dieselauto in Duitsland rijden, dan moet je er rekening mee houden dat je in veel steden een sticker nodig hebt. Elke dieselauto die een milieuzone betreedt, moet zo’n sticker voeren. Heb je die verplichte groene milieusticker niet, dan riskeer je een flinke boete. Die kan oplopen tot meer dan 80 euro!

Gelukkig kun je je verplichte dieselvignet gemakkelijk kopen via deze website. En dat voor de laagste online prijs, namelijk € 12,50. Lees er meer over op onze site.

Dieselverbod Duitsland

Dieselverbod in Duitsland

Het kan voor sommige steden trouwens gelden dat je niet alleen de groene milieusticker nodig bent om een Duitse milieuzone in te mogen. Daar geldt het zogenaamde dieselverbod dan. In zo’n zone worden aanvullende eisen gehanteerd, om het milieu, de natur  en de leefomstandigheden in de binnensteden te verbeteren. Je hebt dan niet alleen een umweltplakette nodig (die immers voor zowel euro 4, 5 als 6 geldig is), maar je auto moet voldoen aan de euro 5- of 6-normen. 

Hoe de autoriteiten controleren of jouw auto aan die norm voldoet, terwijl je een groene sticker op je voorruit hebt geplakt? Dat kan eenvoudig aan de hand van je kenteken. Dus in gebieden met een dieselverbod heb je niet alleen een milieusticker nodig, de dieselmotor van je auto moet ook aan de aangegeven voorwaarden voldoen. En voldoe je niet aan die uitzondering, dan mag je ondanks dat je een dieselvignet hebt niet met je dieselvoertuig in de zone rijden. 

Verschil per stad

Het grote probleem is dat er per stad verschillende regels gelden. Met diesel auto naar Duitsland? In sommige steden geldt alleen voor één enkele straat een verbod, voor andere steden meerdere straten tot zelfs een wijk. 

Dieselverbod

Boetes bij overtreding

Vaak komt het erop neer dat uitsluitend auto’s met motoren die voldoen aan de uitlaatgasnorm euro 5 of hoger daar mogen rijden. Sommige steden (zoals Hamburg) hanteren zelfs euronorm 6. Of er worden helemaal geen dieselmotoren toegelaten in zones. 

 

Wel is het zo dat Duitsland één van de strengste landen op dit gebied is en het is stadsbesturen ook toegestaan om een dieselverbod te handhaven. Steden die wat aan de luchtvervuiling willen doen, hebben nu alvast ingrijpende maatregelen genomen, nog voordat het landelijk beleid is. Er kunnen hoge boetes worden uitgeschreven bij overtreding. Informeer je in ieder geval uitgebreid voordat je op reis gaat.

 

MILIEUSTICKERS VOOR DUITSLAND