De minimale profieldiepte van banden in Duitsland

Gepubliceerd op maart 1, 2019
Aanvraagformulier

Het is heel belangrijk om regelmatig het profiel van je banden te controleren. Zonder een verantwoorde profieldiepte verliezen banden hun grip op de weg, wordt de remafstand langer en wordt gebrek aan profiel een gevaar voor jouzelf en voor je medeweggebruikers. Vooral bij aquaplaning en gladheid, kunnen banden met te weinig profiel leiden tot ernstige ongelukken. Om deze reden zijn er wettelijke eisen opgesteld met betrekking tot de banden van verschillende voertuigen. In dit artikel vertellen we je meer over deze minimale profieldiepte van zowel zomer- als winterbanden, om veilig op de Duitse snelweg te kunnen rijden. Op deze manier kan je zorgeloos naar Duitsland en riskeer je geen bekeuring!

 

De minimale profieldiepte van zomerbanden in Duitsland

Wanneer je met de auto naar Duitsland gaat in de zomer, kan dat zonder winterbanden. Wel moeten je banden een minimale profieldiepte van 1,6 mm hebben. Hoewel je je met dit minimum aan de wet houdt, wordt aangeraden om te rijden met banden met een diepte van het profiel van 3 mm, om zo nog meer grip op de weg te hebben wanneer het bijvoorbeeld regent en het wegdek nat is.

Je kunt heel gemakkelijk zelf meten of je banden een minimale diepte van 3 mm hebben met behulp van een 1 euro munt. De goudkleurige rand van deze munt is precies 3 mm breed. Houd de munt in de groeven van de zomerband. Verdwijnt de gouden rand volledig in de band? Dan weet je dat het goed zit met de diepte van het profiel. Je kunt dit natuurlijk ook bij een garage laten checken. Zij gebruiken vaak een mechanische profieldieptemeter. Bovendien meten zij de diepte over de gehele breedte van de band

 

De minimale profieldiepte van winterbanden in Duitsland

Rijden met winterbanden is in de zomer verboden, maar in de winter is dit een vereiste. Voor winterbanden geldt ook een wettelijk voorgeschreven minimum van 1,6 mm wanneer het aankomt op de diepte van het profiel van de winterband. Ondanks dit wettelijke minimum, wordt aangeraden om een minimum van 4 mm aan te houden, omdat je met deze diepte veel veiliger rijdt, zeker tijdens winterse omstandigheden, zoals sneeuw of ijs op de weg. In diepe sneeuw heeft een band met een profieldiepte van 1,6 mm al snel geen grip meer, wat ervoor zorgt dat het voertuig snel kan slippen en dat je een langere remweg hebt. Het is daarom beter om voor de veilige optie te kiezen en voor banden met minstens 4 mm diepte te kiezen.

 

De minimale profieldiepte van all-season banden in Duitsland

All-season banden worden ook wel all-weather banden genoemd. Wanneer je deze banden aanschaft, hoef je in de lente en de herfst niet je zomerbanden voor je winterbanden te verwisselen of andersom. Dit bespaart je dus de moeite van het verwisselen van je banden.  Maar mag je eigenlijk wel met een 4-seizoenenband in Duitsland rijden? Het rijden met deze banden is wél toegestaan, maar wel op voorwaarde dat de banden een minimale profieldiepte van 1,6 mm hebben (dezelfde eis als de eis die geldt voor winterbanden) om zo grip op de weg te kunnen garanderen. Wederom wordt hier aangeraden om te kiezen voor banden met een dieper profiel van 4 mm. Je mag dus wel met all-weather banden in Duitsland rijden.

 

De minimale profieldiepte van banden voor motoren

Ook voor de banden van motoren geldt een minimale diepte van 1,6 mm als je veilig op de Autobahn wil kunnen rijden. Motorbanden hebben natuurlijk minder contact met het wegoppervlak, simpelweg omdat een motor geen vier, maar twee banden heeft, maar de gevolgen van een motorongeluk zijn vaak vele malen groter dan de gevolgen van een auto-ongeluk. Motorrijders wordt geadviseerd banden aan te schaffen met een diepte van minstens 2 mm en een diepte van minstens 4 mm tijdens (vrij zeldzame) ritten in de winter.

 

De minimale profieldiepte van banden voor vrachtwagens

Vrachtwagenbanden zijn vaak breder en groter dan de banden van een auto. Het contactoppervlak van een vrachtwagenband is groter en de kans op aquaplaning neemt hiermee ook toe. Zowel de winter- als de zomerbanden van een vrachtwagen moeten over het gehele loopvlak van de band een minimale profieldiepte van 1,6 mm hebben, maar het wordt aangeraden om te rijden met banden met een minimale diepte van maar liefst 6 tot 8 mm. Uiteraard geldt, net zoals dat voor ieder voertuig geldt, dat het belangrijk is om de diepte van het profiel regelmatig te controleren, zodat je zeker weet dat je nog steeds veilig rijdt.

 

Duitse boetes voor versleten autobanden

Natuurlijk gelden er in ieder land verkeersregelswaar je je aan dient te houden. Ook in Duitsland moet je je houden aan de regels van de Duitse politie en zijn er regelmatig verkeerscontroles.  Omdat het rijden met onveilige banden niet alleen gevaarlijk is voor jouzelf, maar ook voor je medeweggebruikers, kan je tijdens het rijden in Duitsland boetes krijgen wanneer je je niet aan de regels met betrekking tot de minimaal wettelijk vereiste profieldiepte houdt. In de tabel hieronder zie je wat het je kost wanneer je je niet aan de regels houdt:

 

Overtreding Hoogte van de boete
Rijden met een auto of aanhangwagen zonder voldoende profieldiepte van de banden 60 euro
… en het veroorzaken van een gevaarlijke situatie 75 euro
… en het veroorzaken van een ongeluk 90 euro
Rijden in winterse omstandigheden met zomerbanden 60 euro
… en het veroorzaken van een gevaarlijke situatie 100 euro
… en het veroorzaken van een ongeluk 120 euro

 

Als je vanuit Nederland naar steden net over de grens gaat dien je al aan de minimale profieldiepte te voldoen. Uiteraard dien je ook een milieuvignet voor Duitsland te bestellen. Op de homepage vind je daar meer informatie over.

 

De minimale profieldiepte binnen Europa

Op de vraag ‘Met welke banden mag je rijden in Duitsland?’ kan een heel simpel antwoord gegeven worden: met banden met een minimale profieldiepte van 1,6 mm. Hierin wordt eigenlijk geen onderscheid gemaakt tussen verschillende voertuigen, zoals personenauto’s, vrachtwagens of motoren, waar dit bijvoorbeeld wel gedaan wordt in landen als Denemarken, Groot-Brittanië, Noorwegen en Italië.

Hoewel het rijden met winterbanden verplicht is in Duitsland, staat hier voor de Duitse wegen en autosnelwegen geen officiële periode voor. Autorijden in Duitsland met winterbanden is alleen écht verplicht tijdens winterse omstandigheden. In Letland, Litouwen, Estland en Finland geldt wél een periode waarin men verplicht met winterbanden moet rijden: van december tot maart.

In sommige landen wordt ook onderscheid gemaakt tussen de minimale profieldiepte van banden voor winter- en zomerbanden. In Oostenrijk, bijvoorbeeld, moeten ook zomerbanden een diepte hebben met een minimum van 1,6 mm. Voor winterbanden geldt in Oostenrijk een minimum van 5 mm, terwijl dit minimum in Zwitserland op 4 mm ligt. In Oekraïne is de minimale diepte nog groter: voor winterbanden is dit ten minste 6 mm.

 

Hoe kan je ervoor zorgen dat banden langer meegaan?

Hoe langer je banden mee gaan, hoe fijner dat is voor je portemonnee. Een band gaat gemiddeld zo’n 5 tot 6 jaar mee of je kunt er zo’n 75.000 tot 100.000 kilometer mee rijden. Banden die lange tijd niet zijn gebruikt, moeten na 6 jaar alsnog vervangen worden, omdat het rubber van de band verandert en de kwaliteit van de band hierdoor verslechtert. Op de zijwand van de band kan je achterhalen hoe oud je band is, omdat hier de productiedatum gestempeld wordt. Zo kan je dus controleren of je band al aan vervanging toe is.

Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je zo lang mogelijk gebruik kunt maken van je banden.

  • Rustig rijden. Dit houdt in dat je zo min mogelijk remt, dat je rustig optrekt en dat je je bochten rustig neemt.
  • Het veilig en goed opslaan van de banden die je niet gebruikt (dus het opslaan van je zomerbanden in de winterperiode en het opslaan van je winterperiode in de zomer).
  • Ervoor zorgen dat je altijd rijdt met optimale luchtdruk.
MILIEUSTICKERS VOOR DUITSLAND
0

Your Cart