Duitse dieselrijder krijgt inruilpremie aangeboden
Alle eigenaren van een dieselauto van voor 2015, woonachtig in een van de veertien meest vervuilende steden, kunnen aanspraak maken op een inruilpremie voor een nieuwe of tweedehands (minder vervuilende occasion). Dit is een aanvulling op de huidige regelingen met umweltzone waarvoor een mileusticker Duitsland nodig is. Steden die voor deze regeling in aanmerking komen zijn onder andere München, Stuttgart, Keulen en Hamburg. Gemiddeld kan de dieselrijder aanspraak doen op een inruilpremie van 6000 euro. Minister van Verkeer Scheuer stelt dat de kosten voor rekening komen van de autofabrikanten.
De inruilpremie is onderdeel van het dieselplan waar de Duitse overheid de luchtvervuiling wil terugdringen. In sommige steden, zoals Berlijn, spreekt men al over een totaalverbod voor diesels. Uiteraard zorgt dit voor nogal wat onzekerheid bij dieselbezitters. De overheid hoopt het gerust te stellen met een dergelijke regeling in het vooruitzicht.
In Duitsland rijden z’n 11 miljoen diesels rond die niet voldoen aan de eisen. Je kunt je voorstellen dat het probleem daarom behoorlijk groot is. Daarom besloot de allerhoogste Duitse bestuursrechter dat de Duitse overheid in alle steden met te hoge concentraties stikstofoxide een verbod mag worden ingevoerd. Dit geldt voor wagens die voor 2015 zijn geproduceerd (euro 4 en euro 5-norm). De inruilpremie stimuleert de dieselrijder om over te stappen op benzine of elektrisch. Uit nieuwe data blijkt dat de Duitse maatregelen om de CO2 uitstoot terug te dringen hun vruchten beginnen af te werpen.
Kosten voor de autofabrikant
De inruilpremie is beschikbaar voor de veertien steden die het meest onder druk staan van milieuvervuiling. De premie is beschikbaar voor inwoners en forensen van de stad en omliggende gemeenten. Deze week is bekend geworden dat ook in de Umweltzone van Berlijn een dergelijke regeling zal worden aangeboden. Omdat niet iedereen een nieuwe auto kan betalen geldt de inruilpremie ook op occasions die voldoen aan de Euro 6 norm, in de regel de schoonste emissieklasse.
De kosten van dit soort maatregelingen zijn enorm. De premieregeling zal daarom niet in alle steden worden geïntroduceerd. Men hoopt een dieselverbod te kunnen vermijden omdat veel openbare dienstverleners en bedrijven met diesels rijden. Hier zal een subsidie voor komen zodat deze instanties de overstap kunnen gaan maken om zo hun wagenpark op te schonen.
Een gevoelig onderwerp blijft het ombouwen van diesels. Diesels met een Euro 5-norm kunnen omgebouwd worden waardoor ze minder vuil uit gaan stoten. De overheid wil dit kosteloos beschikbaar stellen voor dieselrijders en de autofabrikanten laten opdraaien voor deze kosten. Op dit moment heeft alleen Volkswagen toegezegd hieraan mee te werken.
Fabrikanten zijn sceptisch
Fabrikanten stellen vraagtekens bij het ombouwen van diesels. De kosten lopen op tot wel 10.000 euro per wagen en de daadwerkelijke milieuwinst valt te betwisten. Automerken BMW en Opel hebben inmiddels aangegeven dat zij geen ombouwmogelijkheden zullen gaan aanbieden. Daimler, de producent van Mercedes-Benz, overweegt nog of zij willen meewerken.